University of Southern Denmark
-> Grammy exercises 2  Visual Interactive Syntax Learning  
Syddansk Universitet
 
 



2




Øvelser - Niveau 2: Nemme objekter og ét-ords-verbaler

(SV – VS? - SVO – OVS – VSO? – V! – VO!)

 

V, P
l

verbal

prædikator
udsagnsled

Flodheste spiser ikke fisk.  (ord)

Det kunne have været værre. (gruppe)

S
û

subjekt
grundled

Flodhesten sover. (ord)

I dag mødte han sin første flodhest. (ord)

Grammys venner begyndte at grave i lagkagen. (gruppe)

Hvem vil have en is? (ord)

Od

direkte objekt

akkusativ-objekt
genstandsled

Tænd lyset! (ord)

Min bror har købt 2 kasser øl. (gruppe)

Han ved ikke hvornår gæsterne kommer. (sætning)

Sidste år blev vi også lovet en god sommer. (gruppe)

 

I denne øvelse består de fleste led af kun ét ord, og det er derfor ikke (endnu) nødvendigt at tegne hele sætningstræer. Det er nok at sætte ledsymbolet under/over det pågældende ord. Hvis du imidlertid støder på et led, som du mener, består af flere ord (en gruppe), sætter du bare ledsymbolet under/over ét ord i gruppen, - helst det ord, du synes, er hovedordet i gruppen:

 

               Ronja          en      flodhest

                   û       l                   

 

Som forberedelse på senere øvelser, hvor sætningsled ofte består af mere end ét ord, kan du også vælge ved understregning at markere, hvilke ord der hører sammen i en gruppe:

               Ronja           en      flodhest

                   û       l               

eller:

               Ronja           en      flodhest

                   S       V                 Od

 

Symbolerne for subjekt (l,S), objekt (▲,Od) og verbal (l,V) markerer ordenes funktion, dvs. hvad ordene gør i sætningen, ikke deres form, dvs. hvad de er. Ordenes form er deres ordklasse og at de danner grupper (eller sætninger). For at afrunde øvelsen, kan du tilføje formoplysninger vha. understregninger:

 

               Ronja           en      flodhest

                   û       l               

 

Du kan også benytte VISL's såkaldte "horisontale kolon-notation", med store bogstaver for funktion, og små bogstaver for form. Brug 'g' for en gruppe af flere ord:

               Ronja           en      flodhest

                   S:n    V:v              Od:g

 

a) Familien spiser andesteg.

b) Tampen brænder.

c) Laver du mad?

d) Peter hader lektier.

e) Pædagogerne strejker.

f) Luk vinduet!

g) Kommer Trine?

h) Alle morer sig.

i) Løb!

j) Ham kender jeg!

 

a) Grammy likes water.

b) Who wants ice cream?

c) Everybody laughed.

d) Laura kissed Nigel.

e) Read it!

f) What happened?

g) Leave!

h) Mary teaches English.

i) That I prefer.

j) Santa brings presents.

 

a) Martin mag Kuchen.

b) Alle tanzten.

c) Hast du Zeit?

d) Lies!

e) Wen liebt Susanne?

f) Zauberer spielen Quidditsch.

g) Frag Oma!

h) Darf man das?

i) Nilpferde fressen Gras.

j) Geburtstage feiert man.

 

a) Claire dort.

b) Nous avons un chien.

c) Ça va?

d) Pierre lit un livre.

e) Préparons le déjeuner!

f) Tu aimes la neige?

g) Écoutez!

h) Maman regarde un film.

i) Il ne croit rien.

j) Je t'aime.

 


In order to continue using the Java applets, we recommend using Mozilla Firefox 52 ESR (32bit).
We are actively working on replacing all our Java with portable HTML5.


Copyright 1996-2017 | Report a Problem / Contact Us | Printable Version