5




Øvelser - Niveau 5: Gruppestruktur

 

g

syntagme

gruppe

Den gamle bedstemor sov i hængekøjen. (np)

Træerne i haven var meget gamle. (adjp)

Internetforbindelsen kører særdeles stabilt. (advp)

I 1997 flyttede vi fra Vejle. (pp)

H, K
«

kerne, "hoved"

et (1) stort (2) træ

uden penge

ganske sent

D

<>

dependent

alle (1) hans (2) store (3) franske (4) biler (Dmod)

pigen fra Venezuela (Dmod)

eksamen i dansk grammatik (Darg)

Apachernes høvding, Jeronimo (Dmod, apposition)

meget snart (Dmod)

bange for ikke at slå til (Darg)

mellem træerne (DP, styrelse)

uden at tøve (DP, styrelse)

 

Øvelsen går i første omgang ud på at analysere de understregede grupper mht. gruppeled, dvs. at skrive symbolerne for hhv. kerne («) og dependenter (<>) over/under ordene i grupperne. Brug evt. '>' for venstre-dependenter, og '<' for højre-dependenter:

 

                   >                 «                                      >        «

               Hans internetforbindelse      kører ikke    særligt stabilt.

 

                   >       «      <                                    >     «         <

               Hans moster Marie              købte           en kasse sodavand.

 

 I  anden omgang er opgaven, at tegne et komplet sætningstræ for hele sætningen! Pas på, der kan være en gruppe inde i en gruppe!

 

 

a) De små marsvin havde øjnene åbne.

b) Andreas læste under dynen.

c) Jeg kommer meget gerne.

d) Pia købte et helt nyt stereoanlæg.

e) Hvor mange søskende har du?

f) Under ingen omstændigheder skal jeg til København i ferien.

g) Det var en alle tiders jul.

h) Grammy blev forfærdelig sulten efter den lange vandkamp.

i) Hvor hurtigt cykler han?

j) Den lille pige med tændstikkerne var helt blå af kulde.

h) Statsministeren er bange for tosprogede.

 

a) Have a good look!

b) He speaks very fast.

c) Little Peter is afraid of spiders.

d) So far, they found no little green men on Mars.

e) This is one big motherfucker of a comet.

f) Laura was quite impressed with Peter's friend.

g) A funny man with an umbrella walked down the street.

h) How old is your sister?

i) I see him every single day.

j) Who knows the answer to my question?

 

a) Das verrostete Fahrrad gehört Peter.

b) Martina fand viele bunte Muscheln am Strand.

c) Der Stern von Bethlehem war eine Supernova.

d) Es ist viel zu warm.

e) Wie viele Kuscheltiere hast du eigentlich in deinem Bett?

f) Lass mir etwas Kirschkuchen übrig!

g) Fast alle Dänen mögen Aqua.

h) Grossvaters alter BMW fährt immer noch.

i) Leihst du mir noch einmal den Film über Tibet?

j) Nach dem Fest war Tanja zum Umfallen müde.

 

a) Il boit un bon vin blanc.

b) La Françe construit des trains de grande vitesse.

c) Tout le monde paraissait très heureux.

d) Pour un professeur, il parle beaucoup trop vite.

e) Quel est ton acteur préferé?

f) Avez-vous peur de cette brute?

g) La chasse aux castors est interdit au Danemark.

h) Sa rédaction est la meilleure de toutes.

 

På "VISL-light"-niveauet er det i princippet nok at markere gruppernes kerner og dependenter som hhv. «og <>, men har du Grammy-blod i årene, kan det være en idé at se, om du kan finde ud af, hvilken slags gruppe og hvilken slags dependenter der er tale om. Brug følgende gruppetyper:

 

                                          typisk <>                 typisk «                        

nominalgruppe (np)          art, adj                     n

adjektivgruppe (adjp)        adv (test:"aldeles")   adj, pron (adjektivisk)

adverbiumsgruppe (advp)  adv (test:"aldeles")   adv

præpositionsgruppe (pp)    n, np                        prp

 

Har du mod på mere, kan du prøve, at skelne (i nominal- og adjektivgrupperne) mellem bestemmere (Dmod, modifikatorer) og argumenter (Darg). Modifikator-dependenter er lidt som prædikativer eller adverbialer, og kan udskiftes relativt frit, mens argument-dependenter er som objekter, og kan enten ikke udelades (dependenter af præpositioner, i pp-grupper), eller kræver fx en bestemt præposition af en pp-dependent (sur , vild med, striden om). Til markering af forskellige gruppe- og dependent-typer er det bedst at bruge VISL's "horisontale kolon-notation" med store bogstaver for funktion, og små bogstaver for form.

 

Har du mod på endnu mere, kan du også gå tilbage til tidligere øvelser, analysere de grupper, som  du indtil nu kun har markeret med understregning, og tegne hele sætningstræer.