University of Southern Denmark
-> Grammy exercises 8  Visual Interactive Syntax Learning  
Syddansk Universitet
 
 



8




Øvelser - Niveau 8: Ledsætninger

 

s, cl

 

sætning, clause

 

  fs, fcl

finit (led)sætning

Jeg tror ikke at det er sandt.

Fortæl mig hvor jeg kan få en guiness!

Det marsvin vi købte var brun med sorte pletter.

  is, icl

infinit (led)sætning

Grammy hader at svømme i saltvand.

Amtet har ikke penge til at betale for operationerne.

  as, acl

averbal (led)sætning

Om muligt, bliver det endnu dyrere til næste år.

 

Ledsætninger er sætninger, der udfylder en ledplads i en anden sætning eller en gruppe. Idéen med nedenstående øvelse er udelukkende at identificere den mest almindelige type ledsætninger - finitte ledsætninger (fs, fcl), dvs. ledsætninger, der i lighed med hovedsætninger indeholder et finit verbum (et verbum bøjet i tid). Herudover findes der infinitte ledsætninger (is, icl) uden et finit verbum (jf. øvelse 9), og averbale sætninger (as, acl) helt uden verbum . Læs evt. kommentarafsnittene 8 og 9, hvis du vil vide mere ...

               Som hovedsætningens rod bliver også hver ledsætningsknude i træet markeret med en dobbeltstreg (i modsætning til grupperne, der får en enkelt streg). Husk at ledsætninger kan forekomme både som led af hovedsætningen, af en gruppe eller af en anden ledsætning. Ledsætninger starter ofte med et indleder-ord, en underordnende konjunktion, eller et relativt eller interrogativt pronomen. Dette gælder generelt for alle finitte ledsætninger i tysk og de romanske sprog, mens danske og engelske ledsætninger ikke nødvendigvis har en indleder, og derfor kan være mere vanskelige at opdage, som i følgende 3-i-1-sætning:

 

a) Peter vidste, at ulven ventede på ham.

b) Om en bjørn er brun eller hvid, er lige meget.

c) Har du set, at jordbærrene er røde?

d) Grammy, der var meget sulten, snuppede en fisk eller to.

e) Kan du fortælle mig, hvor jeg kan finde en forlængerledning?

f) At verden er rund, har man vidst længe.

g) Mars er kold, fordi den ingen drivhuseffekt har.

h) Jeg tror ikke på, at tosprogede børn er dårlige til dansk.

i) Hvis du har lyst, må du gerne låne min hest i ferien.

j) De mennesker Grammy  havde set, var sorte.

 

a) Grammy thought Denmark was nice.

b) I liked the book Claire gave me.

c) Never kiss a beautiful frog, - unless you are one.

d) Ptolemy proved the earth was round, 1500 years before Columbus.

e) The man who really did it was never caught.

f) When you are done, give me a call!

g) That he hates garlic, does not make him a vampire.

h) Who said grammar was easy?

i) All I know is that Peter loves her.

j) If Denmark wins tonight, they will be in the finals.

 

a) Ich glaube nicht, dass er beisst.

b) Kannst du mir sagen, wo Walter ist?

c) Wenn du willst, zeig ich dir meine Plattensammlung.

d) Meine Schwester hat einen Papagei, der sprechen kann.

e) Wen ich zu meinem Geburtstag einlade, kann dir doch egal sein.

f) Alle wollten wissen, wann du zurückkommst.

g) Christian, der kein guter Schiläufer war, fiel dauernd auf die Nase.

h) Was ihr nicht aufessen könnt, könnt ihr mitnehmen.

i) Peter wartete und wartete, während das Wetter immer schlechter wurde.

j) Obwohl Billy ziemlich klein war, hatte er  gewaltige Muskeln.

 

a) Est-ce qu'il y a un autobus qui va à la gare? (est-ce_que)

b) Je crois que j'ai eu de la chance.

c) S'il y a une fête, nous y allons.

d) Marie aime bien les cochons d'Inde, parce qu'ils sont si drôles.

e) Ce qui m'a frappé en France est qu l'on discute beaucoup la politique. (ce_qui)

f) Pierre, qui voulait être poli, gardait le silence.

g) Cette semaine nous avons appris, que l'on ne peut relâcher, quand on a peur de quelque chose.

h) Comme vous pouvez le voir, ce chien ne fait mal à personne.


 


In order to continue using the Java applets, we recommend using Mozilla Firefox 52 ESR (32bit).
We are actively working on replacing all our Java with portable HTML5.


Copyright 1996-2017 | Report a Problem / Contact Us | Printable Version