University of Southern Denmark
-> Grammy exercises 9  Visual Interactive Syntax Learning  
Syddansk Universitet
 
 



9




Øvelser - Niveau 9: Infinitiver og formelt subjekt

 

g (vp)

infinitiv-gruppe

At flyve er skønt. (S:g)

Det er rart at have været i bad. (V:g)

cl (icl)

s (is)

infinitiv-(led)sætning

At have gjort det med vilje gør det til en forbrydelse. (S:cl)

Der er ikke ressourcer til fortsat at betale for alle de operationer. (D:cl)

Sf  
(û)

formelt subjekt -

foreløbigt subjekt

Det er sundt at svømme hver dag

Det lykkedes ham at standse hesten.
Ligeledes er der ikke grund til at inddrage domstolene.
Hen på aftenen begyndte det at sne.
Der blev solgt en del øl.

Ss
(û)

formelt subjekt -

situativt subjekt

Det sneede i flere timer.
Der blev kæmpet på flere fronter.

 

Det er i øvelsen ikke nødvendigt at skelne mellem  foreløbigt subjekt (Sf) og situativt subjekt (Ss) - begge markeres blot som formelt subjekt (Sf), med en parentes omkring subjektsymbolet: (û). Øvelsen indeholder ikke eksempler på foreløbige/formelle objekter (jf. kommentarer 9).

          Infinitivsætningerne kan i de germanske sprog ud over infinitiven selv kendes på infinitivmærket (at, to, zu). Man skal imidlertid passe på ikke at forveksle den danske konjunktion 'at' (der indleder finitte ledsætninger) med infinitivmærket 'at'. Husk også, at infinitivmærket ikke nødvendigvis er det første ord i infinitivsætningen - i dansk og engelsk kan der være foranstillet forskellige adverbier, og i tysk kan infinitiven være det sidste ord i sætningen.

 

a) Det er forbudt at drille læreren.

b) Der blev kæmpet til sidste blodsdråbe.

c) Hvor har du lært at danse tango?

d) Her er hyggeligt.

e) At svømme hver dag er godt for ryggen.

f) Hjælper det at få en kold sodavand?

g) Malene ville vide, om der var flere billetter til koncerten.

h) Lille Peter lovede aldrig mere at sprøjte med vand.

i) Grammy så flodhestene plaske i søen.

j) Er det ikke trist, at ferien snart er slut?

k) Kommer der mange mennesker til din fødselsdag?

 

a) It is not easy to find food for a family of hippopotamuses.

b) Allow me to introduce my friend Grammy!

c) There is enough wood for many beaver families around Silkeborg.

d) Do you know whether there will be a party tonight?

e) Where was it that you saw the little hippopotamus?

f) It is still an open question whether or not there is or has been life on Mars.

g) Ronja made her friends eat a lot of ice cream.

h) I want her to be happy.

i) To eat a little less salt might help with your blood pressure problem.

j) This is not your job to decide.

 

a) Es war nicht leicht, Karten zu bekommen.

b) Gibt es hier jemand, der Dänisch sprechen kann?

c) Ob es Sinn hat, ihn noch einmal zu fragen?

d) Es war Susanne egal, was die anderen sagen würden.

e) Grammy stieg ins Flugzeug, ohne sich noch einmal umzusehen.

f) Martina hatte ihrem Freund versprochen, einen Kuchen zu backen.

g) Als ich nach Hause kam, sah ich Peter sein Fahrrad putzen.

h) Kasparow zu besiegen, muss für den Computer ein Genuss gewesen sein.

i) Lass mich deinen Koffer tragen!

j) Vergiss nicht anzurufen, wenn du in München angekommen bist!

 

a) Il est important de manger bien le matin.

b) Y a-t-il une boulangerie par ici?

c) Il nous en reste la moitié.

d) Je n'ai aucun regret d'y avoir participé.

e) Quel temps fera-t-il demain?

f) Il a encore beaucoup des choses à apprendre.

g) Il est bien étonnant qu'il ne soit pas encore venu.

h) Il fait chaud.

i) Le ministère demande aux aspirants de remplir un dossier.

 


 


In order to continue using the Java applets, we recommend using Mozilla Firefox 52 ESR (32bit).
We are actively working on replacing all our Java with portable HTML5.


Copyright 1996-2017 | Report a Problem / Contact Us | Printable Version