Projektbeskrivelse
Efteruddannelse af seminariets sproglærere (VISL-SEM)
1. Formålet Formålet med projektet er at udvikle et målrettet efteruddannelsestilbud for sproglærere ved de 18 danske lærerseminarier inden for området: computerstøttet undervisning i grammatik i folkeskolens sprogfag samt ’dansk som andetsprog’ baseret på en sproguafhængig algoritme (’constraint grammar’), således som dette er implementeret i VISL (se bilag 4).Hensigten er at kvalificere seminarielærerne til at anvende nyudviklede IT-redskaber i deres sprogundervisning.
VISL tilbyder et ensartet system til analyse af de sprog, der undervises i på seminarierne. Herved tilgodeses behovet for kontinuitet i sprogundervisningen. Samtidig støttes det tværsproglige aspekt – til gavn først og fremmest for seminarielærere, men også for studerende og i sidste ende eleverne i landets folkeskoler. 2. Samarbejdspartnere Samarbejdspartnere er a) Institut for Sprog- og Kommunikation, Syddansk Universitet (VISL), b) Holbæk Seminarium c) Odense Seminarium CVU Fyn og d) Århus Dag- og Aftenseminarium.
På nuværende tidspunkt har vi tilsagn om deltagelse fra følgende: fra VISL-gruppen – Eckhard Bick, John Dienhart og Anette Wulff, fra Holbæk Seminarium – Tine Tang Lystbæk (Seminariernes Engelsklærerforening), fra Odense Seminarium – Keld Vorup Sørensen (rektor) og Jesper Zimmer Hansen (dansk), fra Århus Dag- og Aftenseminarium – Hanne Kjærgaard (engelsk). 3. Følgegruppe Der oprettes en følgegruppe bestående af repræsentanter fra samtlige samarbejdspartnere og ELU. 4. Begrundelse Med den nye læreruddannelse, der blev indført i 1997, blev der i bekendtgørelsen (§ 8) indført en formel bestemmelse om, at brugen af IT skal integreres i alle læreruddannelsens fag – herunder altså også sprogfagene. Samtidig har udviklingen inden for læreruddannelsesområdet siden 1997 vist, at institutionerne i stigende omfang har problemer med, at de studerendes kundskaber og færdigheder i grammatik ligger på et niveau, der er vanskeligt for underviseren at afhjælpe i et tidsmæssigt reduceret liniefag. Deltagelse i projektet skulle gerne give seminarielærerne yderligere grammatisk kompetence samt lejlighed til at stifte bekendtskab med et IT-baseret system, der øger muligheden for selvstudium og dermed formindsker tidspresset i deres undervisning. En af systemets forcer er muligheden for differentiering på alle niveauer, således at den enkelte bruger kan arbejde på sit eget niveau og i sit eget tempo.
Seminarielærerne kan, efter deltagelse i projektet, inddrage de studieværktøjer, der er udviklet af VISL, i deres undervisning på flere måder: a) som værktøj for individuelle studerende og grupper (’self-paced learning’) i deres personlige studieproces, b) som undervisningsværktøj på linjefagsholdene og c) som et fuldt udviklet ’system’, som de studerende udarbejder pædagogiske og fagdidaktiske strategier i forhold til.
En ’flaskehals’ i denne udviklingsproces er imidlertid seminarielærernes kompetence på området. Deres grammatiske og sprogdidaktiske viden er udviklet mere ’traditionelt’, og de færreste har erfaring med IT-muligheder inden for sprogundervisning. Der er derfor behov for, at seminarielærernes kompetencer udvikles og styrkes med henblik på at overvinde ’barrierer’ i forhold til den pædagogiske nyttiggørelse af et IT-system som VISL. 5. Tidsramme Projektet tænkes gennemført over to år, med start 1. januar 2004. Den foreløbige tidsplan ser således ud:
6. Mulige emner til deltagerprojekter Generelt skal emnerne dække såvel faglige som didaktiske vinkler på inddragelsen af IT/VISL i seminarielærernes undervisning. Her følger nogle mulige emner, som seminarielærerne kan vælge som projektemne:
7. Fremtidsperspektiv Projektet vil forhåbentligt have en langvarig og omfattende spredningseffekt, idet de seminarielærere, der har deltaget i projektet, vil erhverve ekspertise i anvendelse af et sprogligt IT-værktøj, der er gratis tilgængeligt, og som løbende bliver opdateret og videreudviklet.
Det relativt lille antal seminarier i Danmark giver god basis for netværkssamarbejde mellem sproglærere i alle dele af landet. Gennem deltagelse i projektet vil de ikke bare kunne udveksle ideer og erfaringer, men også få umiddelbar inspiration fra de enkelte deltagerprojekter, som vil blive udviklet under efteruddannelsesforløbet.
|
||